Sumber: Matthews, Roberta S.; Cooper, James L.; Davidson, Neil; Hawkes, Peter. Building bridges between cooperative and collaborative learning
Pembelajaran kolaboratif adalah berasaskan pembelajaran koperatif. Untuk mewujudkan bilik darjah kolaboratif, cara yang mudah adalah dengan menjalankan pembelajaran koperatif di mana guru dapat mengawal lebih banyak pembolehubah dalam kelas. Apabila pelajar-pelajar membiasakan diri dengan cara bekerjasama, saling bergantung antara satu sama lain untuk memperoleh ilmu, mereka akan berkembang untuk menjadi pelajar-pelajar kolaboratif.
Jadual berikut merumuskan persamaan dan perbezaan di antara pembelajaran koperatif dan pembelajaran kolaboratif.
Persamaan Antara Pembelajaran Koperatif dan Pembelajaran Kolaboratif
Kedua-dua strategi mementingkan pembelajaran aktif |
Dalam kedua-dua situasi, guru berperanan sebagai fasilitator. |
Dalam bilik darjah koperatif dan kolaboratif, pengajaran dan pembelajaran dialami oleh guru dan murid. |
Kedua-dua strategi memantapkan kemahiran kognitif beraras tinggi. |
Dalam kedua-dua situasi, pelajar dikehendaki memikul tanggungjawap atas pembelajaran diri sendiri. |
Kedua-dua bentuk pembelajaran menghendakkan pelajar menyampaikan idea dalam kumpulan kecil. |
Kedua-duanya membangunkan kemahiran sosial dan pembinaan pasukan. |
Kedua-dua pembelajaran telah menolong meningkatkan kejayaan pelajar dan ingatan pengetahuan. |
Kedua-duanya menggunakan kepelbagaian pelajar. |
Perbezaan Antara Pembelajaran Koperatif dan Pembelajaran Kolabaratif
Dalam Pembelajaran Koperatif... | Dalam Pembelajaran Kolaboratif | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jabatan Ilmu Pendidikan
Maktab Perguruan Sandakan
Beg Berkunci No. 31,
90009 Sandakan, Sabah.
Tel: 089-218610
Faks: 089-213814 Disediakan oleh:
Ng Kim Choy (M.Tech.Mgt.,B.A. (Hons.), Dip.Ed.),
Ketua Jabatan,
Jabatan Ilmu Pendidikan, MPSS.
13 Mei 2000
No comments:
Post a Comment