Friday, July 11, 2008

Pengurusan pejabat vs pengurusan kedai kopi


Terdapat tiga persamaan:

i. Kedai kopi melayan pelanggan seorang demi seorang. Setiap kali pelanggan datang memesan secawan kopi, satu cawan lah dibuatnya. Bila pelanggan lain memesan, pekedai buat secawan lagi kerana air kopi tidak boleh dibuat sekali gus walaupun ia perkara yang sama. Begitu lah juga layanan yang seharusnya diberi kepada pelanggan kita. Jangan sekali-kali menunggu untuk melayan pelanggan. Layanan harus disegerakan seperti mana kedai kopi tadi. Kedai kopi tadi laris kerana cerita baik yang dibawa oleh pelanggan.

ii. Pekedai melihat pelanggan dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran. Ini kerana dengan adanya pelangganlah kita dapat bisnes kedai kopi . Begitulah juga dengan pelanggan di pejabat. Dengan adanya pelangganlah kita dapat bekerja di pejabat.

iii. Budaya yang boleh diterapkan ialah kejujuran. Pemilik kedai kopi tidak akan memasukkan sesuatu yang tidak baik ke dalam air kopi yang dibuatnya.

Wallahhuaqlam

No comments: